Łysienie Androgenowe - Objawy, Przyczyny i Leczenie Łysienia

Łysienie androgenowe u mężczyzn ma to samo podłoże, co łysienie androgenowe kobiet. Wywołane jest nadmierną reakcją mieszków włosowych na androgeny. Taki rodzaj łysienia dotyczy przeszło 70 % wszystkich typów łysienia u mężczyzn.

Łysienie androgenowe typu męskiego jest wynikiem nadwrażliwości organizmu na dihydrotestosteron, czyli pochodną męskiego testosteronu. Genetyczna nadwrażliwość na DHT ma bezpośredni wpływ na kurczenie się mieszków włosowych, co wpływa na późniejszą kondycję włosa – jest on słabszy i cieńszy. Następnie zdrowe włosy przestają w ogóle rosnąć. Za przemianę testosteronu w DHT odpowiada enzym 5-alfa-reduktaza, w związku z tym leki stosowane w leczeniu łysienia androgenicznego muszą być inhibitorami tego enzymu i hamują jego działanie – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski z Clinica Dermatologica w Gdańsku, prowadzący gabinet drTrycholog.pl

Nasileniu objawów łysienia androgenowego sprzyja natłuszczona skóra głowy, która jest wynikiem nadmiernego wydzielania łoju. Niekorzystnie również wpływa zbyt duże napięcie skóry głowy.

Objawy łysienia androgenowego typu męskiego są bardzo charakterystyczne i wyglądają w odmienny sposób niż w przypadku łysienia androgenowego typu damskiego.

Łysienie męskie zaczyna się w zdecydowanej większości przypadków od cofania się linii włosów na czole. Zazwyczaj pojawia się tzw. wysokie czoło lub typowe zakola. Początkowo mogą być one niewielkie, ale z czasem się powiększają. Dodatkowo, przerzedzają się włosy na czubku głowy i powstaje tzw. łysinadodaje dr Michajłowski.

Specjaliści podają kilka głównych przyczyn łysienia androgenowego mężczyzn:

Przede wszystkim, łysienie androgenowe jest uwarunkowane genetycznie. Ponadto, wypadanie włosów związane jest z problemem z męskimi hormonami.

Przynależność do rasy białej znacząco zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się problemu. Przedstawiciele innych ras rzadko mają problem z tym typem łysienia. Za wypadanie włosów odpowiada 5-alfa-dihydrotestosteron – czyli substancja, jaka powstaje z przekształcenia testosteronu w mieszku włosowym. Wielu specjalistów uważa, że nie bez znaczenia na kondycję włosów pozostaje palenie papierosów. Lekarze są zdania, że nałogowi palacze mają zdecydowanie słabsze włosy. Kolejnym przykładem może być  przyjmowanie leków oraz preparatów regulujących poziom hormonów.

Na łysienie androgenowe cierpi wiele mężczyzn, którzy regularnie przyjmują wszelkiego rodzaju suplementy diety, które mają wspomagać budowę masy mięśniowej, ponieważ takie preparaty są odpowiedzialne za szybki skok testosteronudodał dr Michajłowski.

W leczeniu łysienia androgenowego mężczyzn stosuje się przede wszystkim Minoxidil, który jest pochodnym  pirymidyny.

Łysienie androgenowe kobiet to przewlekła choroba uwarunkowana genetycznie. Ten rodzaj łysienia występuje z powodu nadwrażliwości mieszków włosowych na androgeny. Szacuje się, że na tę przypadłość cierpi od 10 do nawet 60 % kobiet.

Łysienie androgenowe powstaje na skutek nadmiernej reakcji mieszków włosowych na podwyższone stężenie androgenów we krwi. Hormonem odpowiedzialnym za łysienie – zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn jest testosteron. W przypadku łysienia u kobiet, przyczyną wypadania włosów może być również nadreaktywności enzymu 5 α-reduktazy, który odpowiada za przekształcenie testosteronu do dihydrotestosteronu (DHT)powiedział dr n. med. Igor Michajłowski z Clinica Dermatologica w Gdańsku.

Nadaktywność androgenów w efekcie powoduje miniaturyzację mieszków włosowych. Ponadto, rozregulowaniu ulega cały cykl wzrostu włosa.

Dochodzi do skrócenia fazy wzrostu włosa, co powoduje produkcję włosów o cieńszych niż normalnie łodygach. Włosy również zdecydowanie szybciej wypadają, a nowe odrastają o wiele późniejdodaje dr Michajłowski.

Androgenowe łysienie u kobiet pojawia się zwykle powyżej 30. roku życia i występuje zdecydowanie rzadziej niż u mężczyzn. Może objawiać się podobnie jak u panów, ale występuje też w postaci rozlanej.

Pierwsze objawy łysienia androgenowego mogą pojawić się już w wieku nastoletnim, jednak zazwyczaj około trzydziestki.

W przypadku łysienia androgenowego kobiet objawy są bardzo charakterystyczne – przerzedzenia włosów zaczyna się od czubka głowy. Wyróżnia się trzy fazy łysienia androgenowego kobiet. W pierwszej fazie występuje prześwit na wierzchołku głowy, w drugiej – prześwit się rozszerza, w trzeciej zaś – widoczna jest już skóra głowy – powiedział dr Michajłowski.

Charakterystyczny dla kobiet typ łysienia androgenowego polega na rozlanym przerzedzeniu się włosów na szczycie głowy z zachowaniem 2-3 centymetrowego rąbka owłosienia w okolicy czołowej.

Warto zdawać sobie sprawę, że o skuteczności leczenia androgenowego kobiet wpływa bardzo wiele czynników. W diagnostyce hormonalnej należy zwrócić szczególną uwagę na wywiad, w tym na: szybkość narastania objawów, regularność cyklu miesiączkowego, przyjmowanie leków oraz palenie papierosów.  W leczeniu łysienia androgenowego kobiet stosuje się antyandrogeny oraz inhibitory 5α-reduktazy. Leczenie tego typu schorzenia u kobiet może jednak nie przynosić oczekiwanych rezultatów. Klasyczne terapie antyandrogenowe często są mało skuteczne.

Ponadto, w leczeniu stosuje się preparaty działające miejscowo oraz ogólnie. Dobrze sprawdzają  się farmaceutyki mające na celu wzmocnienie cebulek włosa. Lekiem, którym również stosuje się w przypadku leczenia łysienia androgenowego jest minoksidyl.

Dr trycholog

Kompleksowym leczeniem problemów związanych z włosami – przede wszystkim łysieniem różnego typu oraz chorobami skóry zajmuje się trycholog. To lekarz, który posiada odpowiednią wiedzę medyczną oraz fachowe przygotowanie do zawodu, dzięki czemu w profesjonalny sposób zajmują się leczeniem chorób włosów oraz skóry głowy. Specjalnie z myślą o Państwa potrzebach uruchomiliśmy drtrycholog.pl, na którym zebraliśmy kompleksowe informacje dotyczące leczenia trychologicznego. Specjaliści pracujący w Clinica Dermatologica to wykwalifikowana kadra lekarzy, którzy doświadczenie zdobywali w renomowanych placówkach w Polsce oraz zagranicą.