Łysienie Bliznowaciejące - Leczenie, Objawy, Przyczyny.

Łysienie bliznowaciejące to stosunkowo rzadki rodzaj łysienia. Terminem tym określa się całą grupę chorób, których wspólnym mianownikiem jest utrata włosów związana ze zbliznowaceniem tkanki łącznej. Pojawia się również dokuczliwe swędzenie oraz pieczenie skóry. Trwała utrata włosów, jaka następuje na skutek łysienia bliznowaciejącego może być powodem poważnych problemów psychicznych Pacjenta. Dolegliwość wymaga wnikliwej diagnozy specjalistów zajmujących się chorobami włosów – trychologów.

Co to jest łysienie bliznowaciejące. Czym jest ta choroba?

Łysieniem bliznowaciejącym określa się grupę chorób, w których dochodzi do nieodwracalnej utraty włosów na skutek zastąpienia mieszków włosowych przez tkankę łączną włóknistą i zeszkliwiały kolagen. Łysienie bliznowaciejące, jak wcześniej wspomniano to rzadko występujący rodzaj łysienia (szacuje się, że dotyczy jedynie 3% osób borykających się z problemem wypadania włosów). Zdecydowanie częściej z łysieniem bliznowaciejącym zmagają się kobiety.

Jak podkreślają specjaliści, ten rodzaj łysienia wywoływany jest przez różnorodne czynniki i choroby. Bez względu na to, co powoduje łysienie, w tym przypadku dochodzi do stałego i nieodwracalnego zniszczenia mieszków włosowych oraz zastąpienia ich tkanką bliznowatą.

Łysienie bliznowaciejące może być również wynikiem zajęcia mieszka włosowego oraz wtórnego uszkodzenia mieszka w przebiegu procesów chorobowych toczących się w skórze.

– Łysienie bliznowaciejące należy podejrzewać, kiedy ujścia mieszków włosowych w obszarze łysienia nie są już widoczne. Towarzyszy temu również obraz zapalenia skóry, związany z obrzękiem, krostami, zanikową lub przerostową blizną. W badaniu histologicznym zmiennie nasilony naciek zapalny jest zwykle widoczny w bezpośrednim sąsiedztwie mieszków dotkniętych bliznowaceniem – powiedział dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog z Clinica Dermatologica w Gdańsku.

Skład nacieku, jaki występuje sugeruje konkretny typ łysienia bliznowaciejącego. Dzieli je się na: limfocytarne, neurofilowe, mieszane lub niespecyficzne.

Do uszkodzenia mieszków włosowych dochodzi przy udziale autoreaktywnych limfocytów powstałych w odpowiedzi na własny antygen, zlokalizowany w obrębie mieszka włosowego.

Objawy i rozpoznanie łysienia bliznowaciejącego

Początki łysienia bliznowaciejącego nie różnią się specjalnie od innych rodzajów łysienia. Na skórze głowy pojawiają się małe łyse placki, które z czasem powiększają się. Utrata włosów jest kwestią indywidualną. U niektórych Pacjentów łysienie następuje bardzo gwałtownie – u innych jest to proces stopniowy i powolny. Bardzo często obok wypadania włosów pojawiają się dokuczliwe i nieprzyjemne dla Pacjenta dolegliwości takie, jak: pieczenie, czy swędzenie skóry głowy.

– We wczesnej fazie choroby u Pacjenta występują okołomieszkowe zmiany zapalne i nadmierne rogowocenie okołomieszkowe. Z obszaru objętych stanem zapalnym wypadają włosy. Problem ten dotyczy okolicy czołowo-skroniowej. Często pojawiają się objawy, takie jak: świąd, pieczenie i odczucie bólu zlokalizowanego na skórze głowy, nasilanego przez dotyk włosów – dodał dr n. med. Igor Michajłowski, specjalista dermatolog z Clinica Dermatologica w Gdańsku.

Zdarza się, choć zdecydowanie rzadziej, że zmiany i dolegliwości pojawiają się w innych okolicach – np. w okolicy zausznej, czy ciemieniowej oraz potylicznej. Zmiany mogą również obejmować brwi oraz rzęsy.

– Należy pamiętać również, że w ekstremalnych przypadkach u Pacjentów chorujących na łysienie bliznowaciejące może pojawić się łysienie innych części ciała niż głowa, np. pachy, pachwiny, czy okolica łonowa – dodał dr n. med. Igor Michajłowski z Clinica Dermatologica w Gdańsku.

W celu zdiagnozowania łysienia bliznowaciejącego konieczna jest wizyta u dobrego specjalisty trychologa. Warto podkreślić słowo „dobry”, ponieważ wybór odpowiedniego lekarza jest kluczowy w dalszym diagnozowaniu oraz leczeniu chorego. Bardzo często Pacjenci odwiedzają wiele gabinetów medycyny estetycznej, w których pracuje niewykwalifikowany personel. Wizyta w takich miejscach niesie ze sobą ryzyko pogorszenia stanu zdrowia Pacjenta.

Decydując się na wybór specjalisty, warto wziąć pod uwagę jego wykształcenie kierunkowe oraz zdobyte doświadczenie zawodowe. W przypadku leczenia łysienia – nie tylko bliznowaciejącego, koniecznie należy udać się na wizytę do trychologa, czyli lekarza zajmującego się stricte chorobami włosów. Gruntowne przygotowanie zawodowe oraz indywidualne podejście do każdego Pacjenta to gwarancja sukcesu i powodzenia leczenia.

Specjalnie z myślą o potrzebach Pacjentów, w naszej placówce zebraliśmy wyłącznie najlepszych specjalistów trychologów. Trycholodzy kompleksowo zajmują się leczeniem chorób włosów.

W przypadku rozpoznawania łysienia bliznowaciejącego, konieczne jest wykonanie badań klinicznych, dermatoskopowym i histologicznym. Początkowo trycholog upewnia się, czy na pewno Pacjent cierpi na łysienie blizniewaciejące. W dalszej kolejności, lekarz dokładnie ogląda skórę głowy i szuka zmian mogących odpowiadać okołomieszkowemu zapaleniu. Do takiego badania używa się dermatoskopu. Niezbędne jest również wykonanie biopsji. Powinno się unikać pobierania materiału z miejsc zupełnie pozbawionych włosów. Najlepszym materiałem do badania jest obszar z włosami, w którym wokół ujść mieszków włosowych stwierdzić można rumień i nadmierne rogowacenie. Wszystkie badania mające na celu potwierdzenie choroby, wykonają Państwo w naszej placówce w Gdańsku. Lekarzy trycholodzy dysponują najnowocześniejszym sprzętem, który służy profesjonalnej diagnostyce medycznej.

Leczenie łysienia bliznowaciejącego

Jak podają specjaliści, dotychczas nie znaleziono rozwiązania, które zatrzymałoby wypadanie włosów w chorobie. Stosuje się jednak leczenie miejscowe i ogólne, które ma na celu zatrzymanie  postępu choroby. Niemożliwe jest jednak, aby włosy, które wypadły odrosły.

Łysienie bliznowaciejące jest wyjątkowo przykrą dolegliwością ze względu na powyższy fakt – włosy nie odrastają. Wielu Pacjentów bardzo źle znosi chorobę i potrzebuje opieki psychologicznej. To bardzo delikatny temat, dlatego warto wybierać wyłącznie sprawdzonych specjalistów. Takich znajdą Państwo w zaprzyjaźnionym Centrum Zdrowia Lifemedica w Gdańsku.

Umów się na konsultację trychologiczną w naszej klinice. DrTrycholog należy do grupy Clinica Dermatologica dr Igor Michajłowski z Gdańska.