Łysienie Polekowe - co to jest? Objawy, Przyczyny i Leczenie Łysienia polekowego

Łysienie polekowe – tak nazywamy utratę włosów spowodowaną toksycznym działaniem leku na komórki macierzy mieszka włosowego. Zwykle łysienie jest procesem odwracalnym, ale zdarza się, że przyjmowanie leków może doprowadzić do trwałego wyłysienia.

Mechanizm łysienia zależy przede wszystkim od rodzaju leku, jaki przyjmuje Pacjent oraz całego schematu terapii.

– Łysienie polekowe najczęściej przebiega w formie łysienia telogenowego, które może dać pierwsze symptomy już po 3 miesiącach od rozpoczęcia kuracji danym lekiem. Łysienie może objąć nie tylko skórę głowy, ale również: brwi, rzęsy oraz okolice płciowe. Zazwyczaj łysienie spowodowane jest z przedwczesnym zakończeniem fazy wzrostu wywołanego przez lek, bądź odstawieniem leku. Na chwilę obecną, specjaliści nie stwierdzili korelacji między wiekiem a płcią a podatności na łysienie – wyjaśnił dr n. med. Igor Michajłowski z Clinica Dermatologica w Gdańsku.

Często zdarza się tak, że Pacjenci trafiając wcześniej na niewykwalifikowany personel medyczny, nie są uprzedzani o skutkach ubocznych przyjmowanych leków. To poważne zaniedbanie, które skutkuje późniejszym złym samopoczuciem Pacjenta spowodowanym nagłym i nieprzewidzianym łysieniem.

Przede wszystkim ważne, aby lekarze dobierali leki w taki sposób, aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko występowania wyjątkowo nieprzyjemnych skutków ubocznych, jakim jest bez wątpienia łysienie. Jeżeli występuje konieczność przyjmowania akurat takich leków, które mogą spowodować wypadanie włosów, Pacjenci powinni być każdorazowo informowani o takiej ewentualności.

Jeżeli od dłuższego czasu borykają się Państwo z problemem wypadania włosów i nie znają powodu takiego stanu rzeczy, konieczna jest wizyta u specjalisty trychologa.  Należy pamiętać, że leczeniem chorób powinien zajmować się wyłącznie lekarz trycholog, nie np. kosmetyczki po skończonych kursach z tego zakresu. Odpowiednia, fachowa wiedza jest niezbędna, aby przeprowadzić nie tylko odpowiednią diagnostykę, ale wprowadzić właściwe dla danego Pacjenta leczenie. Dlatego ważne jest, aby Pacjenci każdorazowo pytali, czy trycholog jest lekarzem.

Specjalnie z myślą o Państwa potrzebach potrzebach i bezpieczeństwie, w jednym miejscu – Clinica Dermatologica, zebraliśmy wyłącznie wybitnych specjalistów lekarzy trychologów. Gwarantujemy, że specjaliści z kliniki kompleksowo zadbają o Państwa zdrowie.

Jakie leki mogą powodować wypadanie włosów?

Bardzo wiele leków w działaniach niepożądanych umieszcza informację o możliwości wypadaniu włosów na skutek przyjmowania leku. Poniżej znajdą Państwo zbiór subiektywnie wybranych

– Hormonalne środki antykoncepcyjne mogą odpowiadać za łysienie jedynie w przypadku, kiedy kobieta obciążona jest genetycznie łysieniem – dodaje dr Michajłowski.

Specjaliści są zgodni, co do tego, że doustne podawanie witaminy A oraz spożywanie diety bogatej w β-Karoten może prowadzić do łysienia. Podobnie dzieje się w przypadku Pacjentów leczonych doustnie retinoidami.

Nie bez znaczenia na kondycję włosów są leki przeciwzakrzepowe. Szacuje się, że u połowy Pacjentów leczonych heparyną – zarówno drobnocząsteczkową, jak i niefrakcjonowana, a także warfaryna może powodować łysienie.

Odpowiedzialne za łysienie mogą być również leki stosowane w reumatologii.

– Są to np. sole złota, metotreksat, sulfasalazyna, takrolimus oraz mykofenolan mofetylu – wyjaśnił dr Michajłowski.

Również leki stosowane w leczeniu kardiologicznym mogą powodować łysienie polekowe. Statyny oraz fibraty mogę być odpowiedzialne za występowanie łysienia nie tylko głowy, ale również innych okolic.

Zdarza się również, że niektóre azolowe leki przeciwgrzybiczne są przyczyną łysienia. W tym przypadku zawsze jest to łysienie o charakterze telogenowym.