Łuszczyca skóry głowyŁuszcza skóry głowy to uciążliwa choroba o charakterze przewlekłym. Bardzo często pacjenci zmagają się z występującymi na przemian okresami zaostrzeń i remisji. Nie jest to choroba zakaźna, a więc nie można się nią zarazić poprzez kontakt z chorym. Najczęściej pojawia się u osób bardzo młodych lub po 50. roku życia.

Najbardziej charakterystycznym objawem są łuszczące się płaty skóry, pod którą znajduje się zaczerwieniona tkanka. Łuszczyca może powodować wypadanie włosów. Na szczęście, zarówno z samą chorobą, jak i łysieniem można walczyć. Kluczem do sukcesu jest precyzyjna diagnostyka oraz profesjonalne leczenie.

Przyczyny łuszczycy skóry głowy

Łuszczyca to choroba, której mechanizm opiera się na skróceniu czasu złuszczania naskórka – z około miesiąca do kilku dni. Nie jest to choroba zakaźna i nie można się nią zarazić poprzez kontakt z chorym lub przedmiotami należącymi do niego. Zaliczana jest do zaburzeń autoimmunologicznych, co oznacza, że organizm atakuje własne komórki (przy łuszczycy są to komórki skóry), uznając je za obce lub szkodliwe. Widoczna jest również tendencja do dziedziczenia łuszczycy. Szacuje się, że 70% dzieci rodziców, którzy zmagają się z łuszczycą, również zachoruje.
Poza wspomnianymi powyżej czynnikami, wpływ na powstawanie łuszczycy mają również:

• ciąża,
  • urazy mechaniczne,
  • infekcje,
  • przyjmowanie niektórych leków.

Objawy

Choroba po raz pierwszy pojawia się najczęściej u osób bardzo młodych (nastolatków) lub u osób po 50. roku życia. Co charakterystyczne, pierwsze uderzenie choroby bardzo często poprzedza choroba infekcyjna, jak np. angina. Pierwsze symptomy świadczące o łuszczycy to zmieniona chorobowo skóra – zaczerwieniona i z grudkami, pokryta srebrzystymi łuskami. Zmianom tym towarzyszą również następujące symptomy:

• pod łuskami skóra jest błyszcząca, jest to objaw świecy stearynowej,
  • na powierzchni chorobowo zmienionej tkanki pojawiają się kropelki krwi, co jest efektem uszkodzenia naczyń brodawek skórnych,
  • w wyniku niewielkiego uszkodzenia mechanicznego, po kilku – kilkunastu dniach pojawiają się zmiany łuszczycowe – jest to objaw Koebnera,
  • naskórek schodzi podczas pocierania skóry – objaw Nikolskiego.

Łuszczyca skóry głowy a wypadanie włosów

Łuszczyca jest jedną z chorób skóry głowy, której może towarzyszyć wzmożone wypadanie włosów. Na taki stan rzeczy wpływa kilka czynników. Przede wszystkim, pacjenci bardzo często drapią skórę, co może powodować znaczne wypadanie włosów. Ponadto proces usuwania łusek, także może wywoływać utratę włosów.

Wiele preparatów stosowanych miejscowo podczas łuszczycy zawiera kwas salicylowy. Jest to substancja, która może powodować uszkodzenie mieszków, a w efekcie wypadanie włosów.

Badania

Łuszczyca na skórze głowyOdpowiedni specjalista – kosmetolog trycholog lub dermatolog trycholog – jest w stanie już na podstawie wywiadu z pacjentem stwierdzić łuszczycę. Jednakże chcąc uzyskać bardziej precyzyjne informacje, wykonuje się profesjonalne badania trychologiczne.
Pierwszym z wykonywanych badań jest Trichoskopia. Przeprowadza się ją za pomocą urządzenia, przypominającego długopis. Głowica wyposażona jest w kamerę, pozwalającą na obejrzenie skóry oraz włosów na dużym powiększeniu. Jednocześnie wykonywane są zdjęcia, które następnie przesyła się do analizy w laboratorium.
Kolejnym badaniem jest Trichogram. Ta procedura polega na pobraniu próbek włosów wraz z cebulkami, które następnie wysyłane są do laboratorium.
Powyższe badania są nie tylko pomocne przy diagnozowaniu łuszczycy, ale przede wszystkim pozwalają na określenie, jak bardzo zaawansowany jest proces wypadania włosów. Dzięki temu specjalista jest określić najlepszą terapię, dzięki której proces ten zostanie ograniczony.

Leczenie

W leczeniu łuszczycy skóry głowy często stosuje się leczenie miejscowe. Jednakże w przypadku problemu nadmiernie wypadających włosów, który często towarzyszy tej chorobie, wykonuje się nowoczesne zabiegi takie, jak:

• mezoterapia: tak naprawdę jest to grupa zabiegów, podczas których bezpośrednio do skóry podaje się odpowiednie substancje odżywcze. W zależności od metody wyróżnia się mezoterapię igłową (koktajl wstrzykuje się za pomocą kaniuli), mikroigłową (substancje podane są za pomocą urządzenia Dermapen/Mezopen) i bezigłową (wykorzystuje się urządzenie Dermojet). Podczas każdego typu mezoterapii najpowszechniej wykorzystywanymi substancjami są: osocze bogatopłytkowe pozyskane wcześniej od pacjenta oraz kortykosteroid (Triamcinolone acetonide - Kenalog),
  • Karboksyterapia Reology2: jest to zabieg polegający na śródskórnym lub podskórnym podaniu dwutlenku węgla. W efekcie rozszerzają się naczynka, a także pojawiają nowe,
  • Kriomasaż Cryo-S: podczas zabiegów krioterapii skóry głowy, podawany jest podtlenek azotu, co prowadzi do zamrożenia tkanek, a w efekcie do odnowy biologicznej,
  • Dr.CYJ Hair Filler: to podawany poprzez wkłucia preparat, który powstrzymuje utratę włosów i pobudza wzrost nowych. Jest to mieszanka siedmiu peptydów oraz kwasu hialuronowego,
  • terapia UVA/UVB/PUVA: są to zabiegi polegające na naświetlaniu skóry głowy. Wykonuje się je przede wszystkim u osób z łysieniem plackowatym.

Wymienione powyżej zabiegi wykonuje się zawsze w seriach. Zarówno wybór konkretnej metody, jak i ustalenie ilości i częstotliwości wizyt to zadanie specjalisty – kosmetologa trychologa lub dermatologa trychologa. Plan kuracji ustalany jest na podstawie wywiadu z pacjentem oraz na podstawie wyników specjalistycznych badań.

Domowe metody

Istnieje kilka domowych sposobów na wsparcie profesjonalnej walki z łuszczycą. Pamiętać jednak należy, że jest to jedynie uzupełnienie specjalistycznego leczenia. Są to metody, które pomogą w pozbyciu się choroby skóry głowy, ale nie pobudzą wzrostu włosów i nie powstrzymają ich wypadania. Takiemu zadaniu sprostają jedynie nowoczesne zabiegi.
Osoby, które są w trakcie leczenia łuszczycy powinny uważać przede wszystkim na wszelkie czynniki, mogące wywoływać podrażnienia skóry głowy. Unikać należy nadmiernej ekspozycji na słońce, ale też drażniących kosmetyków – np. szamponów. Stosować można preparaty nawilżające.

Podsumowanie

W wielu przypadkach łuszczyca powoduje wypadanie włosów. Walka zarówno z samą chorobą, jak i powodowanym przez nią łysieniem jest możliwe. Konieczne jest jednak podjęcie profesjonalnego leczenia. Pierwszym krokiem jest zawsze udanie się do odpowiedniego specjalisty – w tym przypadku kosmetologa trychologa.

Darmowe konsultacje